loading...

تورهاي مسافرتي

شادي سفر مجري مستقيم تور كيش با بهترين كيفيت و قيمت ها مي باشد .

بازدید : 255
11 زمان : 1399:2

ليست جاذبه هاي گردشگري كيش، جاذبه هاي تاريخي كيش و جاذبه هاي طبيعي كيش و بازارهاي كيش :

ـ كشتي يوناني كيش

ـ شهر زيرزميني كاريز كيش

ـ شهر تاريخي حريره

ـ پارك دلفين هاي كيش

ـ پارك ساحلي مرجان

ـ اسكله بزرگ تفريحي كيش

ـ درخت سبز كيش

ـ آب انبار سنتي كيش

ـ پلاژ و مجموعه تفريحي ساحلي آقايان

ـ پلاژ و كلوپ بانوان كيش

ـ كلبه هور جزيره كيش

ـ روستاي باغو كيش

ـ بازار پانيذ كيش

ـ بازار بين المللي پرديس يك و دو

ـ بازار مرواريد كيش

ـ بازار مريم كيش

ـ بازار مركز تجاري كيش

ـ بازار مرجان كيش

ـ بازار زيتون كيش

ـ بازار پارس خليج كيش

ـ بازار صفين كيش

ـ بازار بين المللي ونوس جزيره كيش

تور كيش

درباره جزيره كيش :
كيش جزيره‌ اي از توابع بخش كيش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و يكي از نقاط ديدني استان هرمزگان در جنوب ايران است. در گذشته اين جزيره را به نام «قيس» مي‌ خواندند. شكل اين جزيره بيضوي مانند است و در ۱۲ كيلومتري ساحل شيبكوه واقع شده ‌است. اين جزيره يك ميليون نفر گردشگر را سالانه به خود جذب مي ‌كند. جزيره كيش از شمال به سرزمين پيوسته ايران، از شرق به تنگه هرمز، از جنوب به كشور امارات متحده عربي و از غرب به كشورهاي بحرين و عربستان منتهي مي‌شود.
ارتفاع بلندترين منقطه اين جزيره حدود ۳۵ متر از سطح دريا مي ‌باشد. همچنين جزيرهٔ كيش فاقد رودخانه دائمي بوده و تعداد زيادي منابع آب شيرين زيرزميني دارد. مسافت بين كيش تا تهران از راه هوايي ۱۰۵۲ كيلومتر، تا بوشهر از راه دريايي ۶۷۵ كيلومتر، تا بندر عباس ۲۵۰ كيلومتر، تا بندر لنگه ۹۰ كيلومتر و تا جزيره هندورابي ۲۸ كيلومتر است.همچنين نزديكترين بندر ايران به جزيرهٔ كيش، بندر چارك مي‌ باشد كه با اين جزيره ۱۸ كيلومتر فاصله دارد.
ساحلي نقره اي، آفتابي درخشان، آسماني آبي، آبهايي نيلگون، هوايي پاك و آرامشي بي نظير، جزيره كيش را به مرواريد خليج فارس تبديل كرده است. بيشتر ديدني هاى جزيره زيباي كيش شگفتي هايى است كه طبيعت طى سال هاى متمادى بوجود آورده است. يكى از شگقتي هاى جزيره مرجاني كيش، سواحل آن است، سواحلي نقره فام. كمتر نقاطى را در دنيا مي ‌توان يافت كه از لحاظ طبيعى اين قدر ديدنى باشند. كف دريا به دليل شفافيت و زلالى آب تا عمق چند مترى قابل مشاهده است و به صورت آكواريوم طبيعى درآمده است. كافي است چند تيكه نان در آب بياندازيد تا انواع و اقسام ماهي هاي رنگارنگ را دور خود ببينيد.
آبو هواي كيش :
كيش در محدوده مناطق گرم و خشك و تحت تاثير آب و هواي بياباني بوده و داراي تابستاني طولاني و گرم و زمستاني كوتاه و ملايم است. تعادل آب و هواي جزيره تحت تاثير توده هاي مختلف هواي شمال غربي و جنوبي قرار داشته و به طور كلي خشك و كم باران است. بارندگي عمدتا به صورت رگبار و سيلابي در ماه هاي زمستان انجام مي گيرد. ميزان رطوبت در تابستان بسيار بالا بوده و حتي به صد در صد نيز مي رسد. كيش به لحاظ واقع شدن در منطقه صحرايي و خشك فاقد روزهاي يخبندان است.
بهترين موقع سفر به جزيره كيش ماههاي دي تا فروردين هستند. جزيره كيش در اين ماه ها هوايي بسيار لطيف و دوست داشتني دارد.
آب و هواي كيش گرم و مرطوب بوده و ميانگين دماي سالانه جزيره ۶/۲۶ درجه سانتيگراد مي ‌باشد. تفاوت دما بين گرم ترين و سردترين ماه كيش حدود 16درجه است. يعني دي ماه داراي كم ترين تبخير با نوسان 12 درصد و خنك ترين و خشك ترين ماه جزيره و مرداد ماه با بيش ترين ميزان تبخير و با تغيير و نوسان حدود 28 درصد داراي بيشترين تبخير و گرم ترين ماه جزيره است. تبخير زياد ايام مرداد ماه در وقوع بارش هاي اتفاقي هر از چندگاه جزيره به صورت رگبارهاي موسمي كه متأثر از جريان هواي مرطوب اقيانوس هند در اين منطقه است بي تأثير نيست. باران هاي اتفاقي مردادماه كه عمدتاً سيل آسا است و در مدتي كوتاه فرو مي ريزند، غالباً خاك را شسته و به علت گرماي بالاي سطح زمين نم آن ها به سرعت از خاك محو مي گردد. از پوشش‌ هاي گياهي جزيره كيش مي‌ توان به باغ ‌هاي نخل خرما، درختان بومي كهور ايراني و كنار و درختان غير بومي مانند كهور پاكستاني (سمر)، اكاليپتوس، آكاسيا، كنوكارپوس و ابريشم اشاره كرد. در سال هاي گذشته اين جزيره، مركز تاكستان‌ هاي معروفي بوده است و همچنين از زمان حضور پرتغالي ها در كيش، اين جزيره يكي از مراكز رشد درخت كمياب لور مي‌ باشد.
اقامتي و اقتصادي كيش :
جزيره كيش داراي بيش از ۸۲۰۰ تخت اقامتي است كه بيشترين تراكم امكانات اقامتي در ايران را داراست.جزيره كيش سالانه پذيراي بيش از يك ميليون نفر گردشگر خارجي و داخلي است؛ عدم نياز به اخذ ويزاي ورود براي كليه اتباع خارجي، يكي از دلايل اقبال گردشگران خارجي است. پلاژهاي بانوان و آقايان، امكانات سواركاري، پيست ۷۰ كيلومتري دوچرخه ‌سواري، كارتينگ، باگي، غواصي، جت‌ اسكي و اسكي روي آب نيز از ديگر امكانات گردشگري جزيره كيش است.
همچنين موقعيت منطقه آزاد اقتصادي اين جزيره باعث شده تا مراكز خريد اين جزيره به يكي از جاذبه ‌هاي گردشگري كيش تبديل شود.از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري منطقه مي‌توان به نبود هرگونه چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي در خيابان ها و جاده‌هاي كيش و همچنين وجود بزرگترين پرچم ايران در اين جزيره اشاره كرد.
جمعيت جزيرهٔ كيش، بر طبق سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۰٬۶۶۷ نفر بوده‌است كه عمدتا در شهر كيش ساكن هستند.

جزيره كيش در گذر تاريخ :
موقعيت استراتژيك كيش در زمان پادشاهان ايلام و آشور و برخورد تمدن هاي آن روزگار به ويژه تمدن ايلامي ها و سومري ها بسيار با اهميت بود و كيش عميقاً تحت تأثير فرهنگ هاي اين تمدن ها قرار داشت. مسير اكثر كشتي هاي ابتدائي و بادباني اوليه روزگاران كهن كه از شوش و از رود كارون مستقيماً به خليج فارس مي آمدند و از خليج فارس مسير سواحل شمالي را پيش مي گرفتند، جزاير هرمز و قشم در تنگه ي خليج فارس و كيش در نزديك پايان اين محدوده، از توقفگاه هاي اصلي آنها براي تهيه نيازها و تبادلات كالاهاي تجاري و از پايگاه هاي مطمئن دريائي آن زمان بودند.
كيش در دوره قدرت مادها ، پارس ها و به ويژه آريائي ها و حتي عصر شاهان ايلامي و بعد از آن، همانند ساير بخش هاي جنوبي فلات ايران جزئي از بستر اين تمدن ها به شمار مي آمد. از نظر سياسي – اقتصادي، كيش كم و بيش تابع تمدن ايلام بود. و با انقراض اين تمدن، كيش نيز موقعيت ممتاز خود را از دست داد. و روزگاري دستخوش نابساماني ها و دست به دست شدن بين سلطه گران و دست نشاندگان و حكام جابرمحلي كه تابع تجاوزگران بودند گرديد و با رفع تسلط سومري ها بر اين خطه و طليعه شاهنشاهي هخامنشي ها و تمدن درخشان آن ها كه بر بخش اعظم جهان آن روز بسط يافته بود. و دوران شكوفائي آن حدود 220 سال طول كشيد. و جهان آن روز بر اثر نفوذ اين تمدن سازنده دگرگون شده بود، خليج فارس نيز در پرتو درخشندگي آن، داراي پيشرفته ترين ساخت و سازهاي آن روزي براي كشتيراني، علامت گذاري، نصب فانوس هاي دريائي و ديگر تأسيسات و تجهيزات شده بود.
بديهي است جزيره كيش به علت نزديكي به خاك سراسري ايران در جوار اين تمدن فروزان، موقعيت خاص و مهمي پيدا كرد و اين موقعيت تا دوران شاهنشاهي اشكانيان و ساسانيان نيز ادامه داشت. از قاجاريه تا امروز هفت سال پس از درگذشت كريم خان زند و سپري شدن آشوبگري هاي مدعيان سلطنت و دوران بي ثباتي كه از اوايل دوره قاجاريه شروع شده بود. خليج فارس در بدترين شرايط سياسي، امنيتي و اجتماعي – اقتصادي خود قرارداشت و جزاير آن (من جمله كيش) از اين بي ثباتي صدمات و لطمات شديد ديدند. انگليسي ها از اين آشوب كه خود نيز باعث آن بودند و به منظور دست يافتن به مقصود خود اين نابساماني را هرچه بيش تر دامن مي زدند، ابتدا جزيره قشم را اشغال كردند و با تبديل آن به پايگاه ناوگان دريائي، به دست اندازي به جزاير ديگر پرداختند.
تجاوز پرتغالي ها، انگليسي ها، دزدان دريائي و شيخ نشينان و سلطان مسقط كه بيش تر آنها با تحريك انگليسي ها صورت مي گرفت، خطه دريائي خليج فارس كاملاً ناامن شد و اين همان خواست انگليسي ها بود تا با اين بهانه (سال 1286 ق 1248 / خ 1869 /م ) شيخ بحرين را (كه تحت الحمايه ايران بود) براي قبول تحت الحمايگي خود وادار سازند و جزيره ي مزبور را از اختيار ايران خارج كنند. در اين نشيب هاي تند اوضاع اجتماعي و سياسي حوزه ي خليج فارس، وضع اقتصادي و اجتماعي جزيره كيش به جائي رسيد كه اين عروس جزاير خليج فارس با تمام شهرت افسانه اي و ثروت و موقعيت تجارتي گذشته، در اوايل انقلاب مشروطيت، فقط با مبلغ 25 هزار تومان به توسط ميرزا ابراهيم خان قوام الدوله به محمد رضا خان بستگي فروخته شود.
كيش در دوران رژيم سابق (سلطنت پهلوي) وضع اسفبار كيش در زمان سلطنت رضاشاه نيز كم وبيش تقريباً همانند دوره قاجاريه بود و مدت ها و مدتها انگليسي ها بر آب هاي خليج فارس و جزاير چندين هزار ساله ايراني آن به بهانه حفظ امنيت و طبق قرارداداي تحميلي قديمي و به خصوص براي حفظ سرزمين هاي نفت خيز ايران، سيادت خود را اعمال مي كردند. حضور بيگانگان و مرارت هاي تحميلي آنان سبب شد تا جزاير ايراني خليج فارس به تدريج از سكنه خالي شود و حالتي نيمه مخروبه و متروك پيدا كند. بازار و كسب تجارت در آن ها تقريباً تعطيل گردد. برخي از جزاير آن به محل تبعيد محكومان سياسي، اشرار و مجرمان سابقه دار تبديل گردد.
جزيره كيش كه در زمان اتابكان فارس حكمران تمام جزاير خليج فارس و حتي دولت خانه اتابكان بود و خزانه فارس در آن نگهداري مي شد با همه موقعيت گذشته داد و ستد و جنب و جوش خيل بازرگانان ساكن آن، به روزگاري رسيد كه همه از آن مهاجرت كردند و سيماي نكبت فقر و ويراني اين جزيره كه عروس خليج فارس بود را به ما ماتمكده اي با چند درخت كهنسال و چند هكتار زمين مزروعي بي توان و ساكنين اندك از زن و بچه، پيرمرد و پيرزن بيچاره و از كارافتاده كه توان مهاجرت نداشتند تبديل كند.
اين وضع تأسف بار با تغييراتي كم و بيش ناچيز در سال هاي 1320 تا 1347 كم و بيش در جزيره ادامه داشت. آغاز تحولات سال 1347آغاز تحولات اداري و برخي حركات اجرائي در جزيره كيش با پيشنهادات كارشناسان امريكائي به عنوان بندر آزاد توريستي بود. در سال 1349 بهره برداري از شرايط جغرافيايي و طبيعت جزيره كيش مورد توجه قرار گرفت، و كيش به عنوان مركز بين المللي توريستي، تجاري انتخاب گرديد. در سال 1351 جزيره نام سازمان عمران كيش را به خود گرفت و با يك ميليارد سرمايه ( تأمين 80 درصد آن به توسط ساواك سابق و 20 درصد به توسط بانك عمران و با تعهد اعتباري بانك مركزي) به ثبت رسيد.
در سال 1352 عمليات ساختماني و ساخت و ساز سازمان عمران كيش از روستاي ماشه در شمال شرقي جزيره شروع شده، همزمان با آن ساخت فرودگاه مجهزبين المللي براي فرود بزرگترين هواپيماهاي جهان كنكورد در بخش مركزي متمايل به شرق آن (بلندترين نقطه جزيره) آغاز گرديد. در سال 1356 مركز بين المللي توريستي، تجاري كيش افتتاح شد و تقريباً ساخت تمام سازه هاي اصلي خدماتي كه نسبتاً گسترده بود پايان يافت.
در سال 1358 يعني يكسال پس از وقوع انقلاب، سازمان عمران كيش به عنوان سازمان مراكز ايران گردي و جهان گردي به وزارت ارشاد واگذار شد ولي پنج ماه بعد شوراي انقلاب آن را اولين منطقه آزاد تجاري جمهوري اسلامي اعلام نمود در سال 1361 طبق تصويب نامه هيئت دولت سازمان عمران كيش از « زيرمجموعه هاي» وزير مشاور اجرائي شد. در سال 1365 شوراي انقلاب، كيش را براي سير و سفر و خريد مردم از بازارهاي آن بازگشايي نمود. سال 1365 در واقع سال تجديد حيات كيش با عنوان منطقه آزاد است.
از همين زمان با هجوم گردشگران به آن، گسترش بي وقفه ي كيش با ساخت و سازه هاي گوناگون تجاري، بازارها، گسترش بندرگاه ها، توسعه ي فرودگاه، احداث هتل هاي تازه، فعاليت هاي صنعتي و بازرگاني براي صادرات و واردات، فضاهاي تفرّجي تازه، ميادين، جاده ها، فضاي سبز متناسب با نياز جمعيت و توريست (در حال افزايش به جزيره) شروع شد و اين فعاليت هر روز حجم بيش تري پيدا كرد و كيش موقعيت شاخص امروي خود را در بين مناطق آزاد ديگر كه بعد از آن شكل گرفته اند با برنامه ريزي هاي حساب شده كسب نمود.

ليست جاذبه هاي گردشگري كيش، جاذبه هاي تاريخي كيش و جاذبه هاي طبيعي كيش و بازارهاي كيش :

ـ كشتي يوناني كيش

ـ شهر زيرزميني كاريز كيش

ـ شهر تاريخي حريره

ـ پارك دلفين هاي كيش

ـ پارك ساحلي مرجان

ـ اسكله بزرگ تفريحي كيش

ـ درخت سبز كيش

ـ آب انبار سنتي كيش

ـ پلاژ و مجموعه تفريحي ساحلي آقايان

ـ پلاژ و كلوپ بانوان كيش

ـ كلبه هور جزيره كيش

ـ روستاي باغو كيش

ـ بازار پانيذ كيش

ـ بازار بين المللي پرديس يك و دو

ـ بازار مرواريد كيش

ـ بازار مريم كيش

ـ بازار مركز تجاري كيش

ـ بازار مرجان كيش

ـ بازار زيتون كيش

ـ بازار پارس خليج كيش

ـ بازار صفين كيش

ـ بازار بين المللي ونوس جزيره كيش

تور كيش

درباره جزيره كيش :
كيش جزيره‌ اي از توابع بخش كيش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و يكي از نقاط ديدني استان هرمزگان در جنوب ايران است. در گذشته اين جزيره را به نام «قيس» مي‌ خواندند. شكل اين جزيره بيضوي مانند است و در ۱۲ كيلومتري ساحل شيبكوه واقع شده ‌است. اين جزيره يك ميليون نفر گردشگر را سالانه به خود جذب مي ‌كند. جزيره كيش از شمال به سرزمين پيوسته ايران، از شرق به تنگه هرمز، از جنوب به كشور امارات متحده عربي و از غرب به كشورهاي بحرين و عربستان منتهي مي‌شود.
ارتفاع بلندترين منقطه اين جزيره حدود ۳۵ متر از سطح دريا مي ‌باشد. همچنين جزيرهٔ كيش فاقد رودخانه دائمي بوده و تعداد زيادي منابع آب شيرين زيرزميني دارد. مسافت بين كيش تا تهران از راه هوايي ۱۰۵۲ كيلومتر، تا بوشهر از راه دريايي ۶۷۵ كيلومتر، تا بندر عباس ۲۵۰ كيلومتر، تا بندر لنگه ۹۰ كيلومتر و تا جزيره هندورابي ۲۸ كيلومتر است.همچنين نزديكترين بندر ايران به جزيرهٔ كيش، بندر چارك مي‌ باشد كه با اين جزيره ۱۸ كيلومتر فاصله دارد.
ساحلي نقره اي، آفتابي درخشان، آسماني آبي، آبهايي نيلگون، هوايي پاك و آرامشي بي نظير، جزيره كيش را به مرواريد خليج فارس تبديل كرده است. بيشتر ديدني هاى جزيره زيباي كيش شگفتي هايى است كه طبيعت طى سال هاى متمادى بوجود آورده است. يكى از شگقتي هاى جزيره مرجاني كيش، سواحل آن است، سواحلي نقره فام. كمتر نقاطى را در دنيا مي ‌توان يافت كه از لحاظ طبيعى اين قدر ديدنى باشند. كف دريا به دليل شفافيت و زلالى آب تا عمق چند مترى قابل مشاهده است و به صورت آكواريوم طبيعى درآمده است. كافي است چند تيكه نان در آب بياندازيد تا انواع و اقسام ماهي هاي رنگارنگ را دور خود ببينيد.
آبو هواي كيش :
كيش در محدوده مناطق گرم و خشك و تحت تاثير آب و هواي بياباني بوده و داراي تابستاني طولاني و گرم و زمستاني كوتاه و ملايم است. تعادل آب و هواي جزيره تحت تاثير توده هاي مختلف هواي شمال غربي و جنوبي قرار داشته و به طور كلي خشك و كم باران است. بارندگي عمدتا به صورت رگبار و سيلابي در ماه هاي زمستان انجام مي گيرد. ميزان رطوبت در تابستان بسيار بالا بوده و حتي به صد در صد نيز مي رسد. كيش به لحاظ واقع شدن در منطقه صحرايي و خشك فاقد روزهاي يخبندان است.
بهترين موقع سفر به جزيره كيش ماههاي دي تا فروردين هستند. جزيره كيش در اين ماه ها هوايي بسيار لطيف و دوست داشتني دارد.
آب و هواي كيش گرم و مرطوب بوده و ميانگين دماي سالانه جزيره ۶/۲۶ درجه سانتيگراد مي ‌باشد. تفاوت دما بين گرم ترين و سردترين ماه كيش حدود 16درجه است. يعني دي ماه داراي كم ترين تبخير با نوسان 12 درصد و خنك ترين و خشك ترين ماه جزيره و مرداد ماه با بيش ترين ميزان تبخير و با تغيير و نوسان حدود 28 درصد داراي بيشترين تبخير و گرم ترين ماه جزيره است. تبخير زياد ايام مرداد ماه در وقوع بارش هاي اتفاقي هر از چندگاه جزيره به صورت رگبارهاي موسمي كه متأثر از جريان هواي مرطوب اقيانوس هند در اين منطقه است بي تأثير نيست. باران هاي اتفاقي مردادماه كه عمدتاً سيل آسا است و در مدتي كوتاه فرو مي ريزند، غالباً خاك را شسته و به علت گرماي بالاي سطح زمين نم آن ها به سرعت از خاك محو مي گردد. از پوشش‌ هاي گياهي جزيره كيش مي‌ توان به باغ ‌هاي نخل خرما، درختان بومي كهور ايراني و كنار و درختان غير بومي مانند كهور پاكستاني (سمر)، اكاليپتوس، آكاسيا، كنوكارپوس و ابريشم اشاره كرد. در سال هاي گذشته اين جزيره، مركز تاكستان‌ هاي معروفي بوده است و همچنين از زمان حضور پرتغالي ها در كيش، اين جزيره يكي از مراكز رشد درخت كمياب لور مي‌ باشد.
اقامتي و اقتصادي كيش :
جزيره كيش داراي بيش از ۸۲۰۰ تخت اقامتي است كه بيشترين تراكم امكانات اقامتي در ايران را داراست.جزيره كيش سالانه پذيراي بيش از يك ميليون نفر گردشگر خارجي و داخلي است؛ عدم نياز به اخذ ويزاي ورود براي كليه اتباع خارجي، يكي از دلايل اقبال گردشگران خارجي است. پلاژهاي بانوان و آقايان، امكانات سواركاري، پيست ۷۰ كيلومتري دوچرخه ‌سواري، كارتينگ، باگي، غواصي، جت‌ اسكي و اسكي روي آب نيز از ديگر امكانات گردشگري جزيره كيش است.
همچنين موقعيت منطقه آزاد اقتصادي اين جزيره باعث شده تا مراكز خريد اين جزيره به يكي از جاذبه ‌هاي گردشگري كيش تبديل شود.از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري منطقه مي‌توان به نبود هرگونه چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي در خيابان ها و جاده‌هاي كيش و همچنين وجود بزرگترين پرچم ايران در اين جزيره اشاره كرد.
جمعيت جزيرهٔ كيش، بر طبق سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۰٬۶۶۷ نفر بوده‌است كه عمدتا در شهر كيش ساكن هستند.

جزيره كيش در گذر تاريخ :
موقعيت استراتژيك كيش در زمان پادشاهان ايلام و آشور و برخورد تمدن هاي آن روزگار به ويژه تمدن ايلامي ها و سومري ها بسيار با اهميت بود و كيش عميقاً تحت تأثير فرهنگ هاي اين تمدن ها قرار داشت. مسير اكثر كشتي هاي ابتدائي و بادباني اوليه روزگاران كهن كه از شوش و از رود كارون مستقيماً به خليج فارس مي آمدند و از خليج فارس مسير سواحل شمالي را پيش مي گرفتند، جزاير هرمز و قشم در تنگه ي خليج فارس و كيش در نزديك پايان اين محدوده، از توقفگاه هاي اصلي آنها براي تهيه نيازها و تبادلات كالاهاي تجاري و از پايگاه هاي مطمئن دريائي آن زمان بودند.
كيش در دوره قدرت مادها ، پارس ها و به ويژه آريائي ها و حتي عصر شاهان ايلامي و بعد از آن، همانند ساير بخش هاي جنوبي فلات ايران جزئي از بستر اين تمدن ها به شمار مي آمد. از نظر سياسي – اقتصادي، كيش كم و بيش تابع تمدن ايلام بود. و با انقراض اين تمدن، كيش نيز موقعيت ممتاز خود را از دست داد. و روزگاري دستخوش نابساماني ها و دست به دست شدن بين سلطه گران و دست نشاندگان و حكام جابرمحلي كه تابع تجاوزگران بودند گرديد و با رفع تسلط سومري ها بر اين خطه و طليعه شاهنشاهي هخامنشي ها و تمدن درخشان آن ها كه بر بخش اعظم جهان آن روز بسط يافته بود. و دوران شكوفائي آن حدود 220 سال طول كشيد. و جهان آن روز بر اثر نفوذ اين تمدن سازنده دگرگون شده بود، خليج فارس نيز در پرتو درخشندگي آن، داراي پيشرفته ترين ساخت و سازهاي آن روزي براي كشتيراني، علامت گذاري، نصب فانوس هاي دريائي و ديگر تأسيسات و تجهيزات شده بود.
بديهي است جزيره كيش به علت نزديكي به خاك سراسري ايران در جوار اين تمدن فروزان، موقعيت خاص و مهمي پيدا كرد و اين موقعيت تا دوران شاهنشاهي اشكانيان و ساسانيان نيز ادامه داشت. از قاجاريه تا امروز هفت سال پس از درگذشت كريم خان زند و سپري شدن آشوبگري هاي مدعيان سلطنت و دوران بي ثباتي كه از اوايل دوره قاجاريه شروع شده بود. خليج فارس در بدترين شرايط سياسي، امنيتي و اجتماعي – اقتصادي خود قرارداشت و جزاير آن (من جمله كيش) از اين بي ثباتي صدمات و لطمات شديد ديدند. انگليسي ها از اين آشوب كه خود نيز باعث آن بودند و به منظور دست يافتن به مقصود خود اين نابساماني را هرچه بيش تر دامن مي زدند، ابتدا جزيره قشم را اشغال كردند و با تبديل آن به پايگاه ناوگان دريائي، به دست اندازي به جزاير ديگر پرداختند.
تجاوز پرتغالي ها، انگليسي ها، دزدان دريائي و شيخ نشينان و سلطان مسقط كه بيش تر آنها با تحريك انگليسي ها صورت مي گرفت، خطه دريائي خليج فارس كاملاً ناامن شد و اين همان خواست انگليسي ها بود تا با اين بهانه (سال 1286 ق 1248 / خ 1869 /م ) شيخ بحرين را (كه تحت الحمايه ايران بود) براي قبول تحت الحمايگي خود وادار سازند و جزيره ي مزبور را از اختيار ايران خارج كنند. در اين نشيب هاي تند اوضاع اجتماعي و سياسي حوزه ي خليج فارس، وضع اقتصادي و اجتماعي جزيره كيش به جائي رسيد كه اين عروس جزاير خليج فارس با تمام شهرت افسانه اي و ثروت و موقعيت تجارتي گذشته، در اوايل انقلاب مشروطيت، فقط با مبلغ 25 هزار تومان به توسط ميرزا ابراهيم خان قوام الدوله به محمد رضا خان بستگي فروخته شود.
كيش در دوران رژيم سابق (سلطنت پهلوي) وضع اسفبار كيش در زمان سلطنت رضاشاه نيز كم وبيش تقريباً همانند دوره قاجاريه بود و مدت ها و مدتها انگليسي ها بر آب هاي خليج فارس و جزاير چندين هزار ساله ايراني آن به بهانه حفظ امنيت و طبق قرارداداي تحميلي قديمي و به خصوص براي حفظ سرزمين هاي نفت خيز ايران، سيادت خود را اعمال مي كردند. حضور بيگانگان و مرارت هاي تحميلي آنان سبب شد تا جزاير ايراني خليج فارس به تدريج از سكنه خالي شود و حالتي نيمه مخروبه و متروك پيدا كند. بازار و كسب تجارت در آن ها تقريباً تعطيل گردد. برخي از جزاير آن به محل تبعيد محكومان سياسي، اشرار و مجرمان سابقه دار تبديل گردد.
جزيره كيش كه در زمان اتابكان فارس حكمران تمام جزاير خليج فارس و حتي دولت خانه اتابكان بود و خزانه فارس در آن نگهداري مي شد با همه موقعيت گذشته داد و ستد و جنب و جوش خيل بازرگانان ساكن آن، به روزگاري رسيد كه همه از آن مهاجرت كردند و سيماي نكبت فقر و ويراني اين جزيره كه عروس خليج فارس بود را به ما ماتمكده اي با چند درخت كهنسال و چند هكتار زمين مزروعي بي توان و ساكنين اندك از زن و بچه، پيرمرد و پيرزن بيچاره و از كارافتاده كه توان مهاجرت نداشتند تبديل كند.
اين وضع تأسف بار با تغييراتي كم و بيش ناچيز در سال هاي 1320 تا 1347 كم و بيش در جزيره ادامه داشت. آغاز تحولات سال 1347آغاز تحولات اداري و برخي حركات اجرائي در جزيره كيش با پيشنهادات كارشناسان امريكائي به عنوان بندر آزاد توريستي بود. در سال 1349 بهره برداري از شرايط جغرافيايي و طبيعت جزيره كيش مورد توجه قرار گرفت، و كيش به عنوان مركز بين المللي توريستي، تجاري انتخاب گرديد. در سال 1351 جزيره نام سازمان عمران كيش را به خود گرفت و با يك ميليارد سرمايه ( تأمين 80 درصد آن به توسط ساواك سابق و 20 درصد به توسط بانك عمران و با تعهد اعتباري بانك مركزي) به ثبت رسيد.
در سال 1352 عمليات ساختماني و ساخت و ساز سازمان عمران كيش از روستاي ماشه در شمال شرقي جزيره شروع شده، همزمان با آن ساخت فرودگاه مجهزبين المللي براي فرود بزرگترين هواپيماهاي جهان كنكورد در بخش مركزي متمايل به شرق آن (بلندترين نقطه جزيره) آغاز گرديد. در سال 1356 مركز بين المللي توريستي، تجاري كيش افتتاح شد و تقريباً ساخت تمام سازه هاي اصلي خدماتي كه نسبتاً گسترده بود پايان يافت.
در سال 1358 يعني يكسال پس از وقوع انقلاب، سازمان عمران كيش به عنوان سازمان مراكز ايران گردي و جهان گردي به وزارت ارشاد واگذار شد ولي پنج ماه بعد شوراي انقلاب آن را اولين منطقه آزاد تجاري جمهوري اسلامي اعلام نمود در سال 1361 طبق تصويب نامه هيئت دولت سازمان عمران كيش از « زيرمجموعه هاي» وزير مشاور اجرائي شد. در سال 1365 شوراي انقلاب، كيش را براي سير و سفر و خريد مردم از بازارهاي آن بازگشايي نمود. سال 1365 در واقع سال تجديد حيات كيش با عنوان منطقه آزاد است.
از همين زمان با هجوم گردشگران به آن، گسترش بي وقفه ي كيش با ساخت و سازه هاي گوناگون تجاري، بازارها، گسترش بندرگاه ها، توسعه ي فرودگاه، احداث هتل هاي تازه، فعاليت هاي صنعتي و بازرگاني براي صادرات و واردات، فضاهاي تفرّجي تازه، ميادين، جاده ها، فضاي سبز متناسب با نياز جمعيت و توريست (در حال افزايش به جزيره) شروع شد و اين فعاليت هر روز حجم بيش تري پيدا كرد و كيش موقعيت شاخص امروي خود را در بين مناطق آزاد ديگر كه بعد از آن شكل گرفته اند با برنامه ريزي هاي حساب شده كسب نمود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 410
  • بازدید کلی : 25894
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی